Eindelijk terug naar Mali...

Bestes,

op zondag 12 november ek. vertrekken Freddy en ikzelf weer naar Mali. We gaan er natuurlijk onze vrienden bezoeken en we zullen zien wat we er kunnen bieden. Hierbij het artikeltje dat we vandaag via onze nieuwsbrief van Sogoma publiceerden:

"Het is weer een tijdje geleden maar dat komt omdat we even wilden wachten tot we meer nieuws hadden van Marcel, onze student gynaecologie. Marcel is sinds 1 november 2016 in Parijs om stage te lopen, lessen te volgen en zo veel mogelijk bijkomende cursussen mee te pikken.Een van die cursussen was Echografie en helaas is Marcel daar niet voor geslaagd: 9,85/20. Nu heb je voor dit soort opleidingen vooral veel praktijk nodig en daar wringt het schoentje. Marcel was graag nog een extra jaar in Parijs gebleven en het ziekenhuis waar hij stage loopt had hem daarin goede hoop gegeven (en eigenlijk beloofd dat het kon)…tot gisteren…toen bleek dat de Fransen voorrang kregen.

Gelukkig is Marcel eind september naar Benin gegaan om zijn thesis van het derde jaar te verdedigen en is hij daarin geslaagd. Zo kan hij zijn derde jaar volledig afsluiten. Wanneer hij nu de komende week geen ander ziekenhuis vindt om stage te lopen (en de kans is klein) keert hij begin november terug naar Benin om zijn laatste specialisatiejaar aan te vatten.

Toen we hem gisteren aan de telefoon hadden, was hij ontgoocheld over het feit dat hij geen kans kreeg om dat echografie examen te herkansen maar besloot dan toch dat hij nu zijn opleiding wilde afmaken zodat hij eindelijk, in Mali, als gynaecoloog aan het werk kan.

Intussen is de toestand in Mali niet zo hoopgevend ….de aanslagen die tot nu toe vooral in het noorden plaats vonden, hebben zich nu ook verplaatst naar het centrum van het land. En onlangs heeft Unicef aangekondigd dat er weer hongersnood is in Mali (https://joop.bnnvara.nl/nieuws/kinderen-mali-acute-hongersnood).

Gi en Freddy gaan naar Mali tijdens de tweede helft van november en zullen er onder andere de alleenstaande moeders ontmoeten die we steunen. Van hen hebben we weinig nieuws op dit ogenblik.

Wij doen verder met onze steun, in de mate van het mogelijke. Gelukkig is zr. Suzy er nog actief en met haar 70 jaren werkt zij nog elke dag keihard.

Na, of tijdens, het verblijf in Mali hopen wij jullie wat meer te kunnen vertellen over de moeders en hun kinderen en over de toestand in Mali.

Hartelijk dank voor jullie financiële bijdragen…ze zijn meer dan welkom!

Een vriendelijke en dankbare groet!

Voor Sogoma, Freddy – Gi - Marina

en voor de blogvolgers die Sogoma niet kennen graag deze info: Ons project is erkend door Leraars zonder Grenzen (zie website www.lzg.be). U kan ons via die weg financieel steunen en een fiscaal attest ontvangen vanaf 40€ per jaar.
BE48 5230 8027 2427
Leraars zonder Grenzen
Jan de Graafstraat 7
2600 Berchem
met vermelding: SOGOMA

danny S

ik vind het prachtig wat jullie doen ! Doe zo voort, en vooral: verlies de moed niet, want deze mensen hebben mensen als jullie broodnodig .
Freddy: blij nog eens iets van je te horen ! maak er een succesverhaal van.