Rigoureus en onverwacht

Alweer afscheid nemen. Fysiek dan toch. We blijven verbonden, hoe dan ook.

Vooreerst hartelijk dank aan allen die ons Sogoma! project steunen. De respons is onverwacht en hartverwarmend. En zoals beloofd we blijven verslag uitbrengen en zullen we elke eurocent goed aanwenden en verantwoorden.

Ebola. Als er nu een ding is waarvan we vinden dat de Malinese overheid ze aanpakt is het Ebola wel. Er komen dagelijks sms' jes met raadgevingen. Iedereen weet in Mali (ook in de brousse dorpjes) wat Ebola is en wat de gevaren zijn. En vooral, wat te doen om te voorkomen... In de steden hangen levensgrote affiches, in ELK hotel - campement - bar - etc... moet je je handen ontsmetten met alcoholgel.

In de luchthaven vul je voor het vertrek een formulier in waarop je invult waar je verbleef, hoe ze je- en de verblijfplaats- kunnen contacteren... allemaal om te kunnen traceren waar je was en met wie, in geval er een potentiële zieke zou op het vliegtuig ziiten..). Je lichaamstemperatuur wordt gemeten en op je boarding pas ingevuld. Net voor het instappen wordt het nog even gecheckt.

En dan de tussenlanding in Casablanca (Maroc).Je wordt als reiziger vanuit een westafrikaans land, afgeleid naar een apart lokaal. Daar staan een aantal mensen helemaal in van die hermetisch afgesloten pakken (je kent ze wel van de ebola reportages op tv). Ze blijven ver uit je buurt en je krijgt een richtlijnen waar te staan en wat te doen. Je wordt gescand, gefilmd, gefotografeerd en digitaal opgeslagen. Je koorts wordt gemeten. En als alles ok is mag je door naar de transit ruimte.

Soit, het zal allemaal wel nodig zijn en beter dat dan dat het helemaal uit de hand loopt.

Heel binnenkort zetten we een facebook pagina online over onze projecten met Sogoma!, jullie zijn de eerste die erover zullen lezen, horen...

Vrede,

Marina, Freddy en Gi

PS: ah ja, den beer is verkocht aan een man uit Tombouctou. We wensen hem nog een lang en betrouwbaar leven toe daar... :-)

herman geys

Veel geluk voor den beer,...en voor Marcel. Ik volg alles,en zal weldra wat uitgebreider reageren. Kiss, love and peace.