Honí soit qui MALI pense

Kayes - Bamako

Intussen zijn we in Segou aangekomen. De grensovergang tussen Senegal en Mali is zoals vanouds, chaotisch maar redelijk correct verlopen. Een strenge douanier wees ons nog eens op onze plichten in verband met de auto. Verkopen is absoluut verboden in Mali. Terwijl zijn buur, aan hetzelfde bureau !! Vertelde dat, indien we dat toch zouden willen, we best bij hun terecht kunnen daarvoor. Il y a pas de probleme.

Verder werden we, zorgvuldig op ebola getest. Mannen in witte pakken maten onze temperatuur en keken in de ogen.

In Kayes niks gemerkt van heel de ebolazaak... . met verschillende mensen gesproken die van niks wisten of die het niet geloofden.

Kayes- Bamako was lang, heet en de weg was verschrikkelijk slecht. Daardoor stonden er honderden camions, volgeladen aan de kant. Wielen afgebroken, banden aan flarden... Op die manier krijg je de economie ook op de knieën natuurlijk (veel van die camions komen met essentiële goederen vanuit de haven van Dakar).

In Bamako hebben we Marcel, onze vriend arts en specialist in opleiding, gesproken. Hij heeft op dit moment veel last van het corrupte systeem, zowel bij overheid als universiteit. En Seydou Sidibe, notre ami tiekoroba, kwam zijn pakketje afhalen dat zijn nicht voor hem meegaf. We spraken met beiden opnieuw af over een week of 3.

Nu rust aan een fijne plek aan de fleuve Segou en morgen naar Koutienso. Daar zien we onze familie even terug :-) , alvorens door te reizen naar Côte d'Yvoir. Over 3 weken pikken we dan Marina op Bamako.

Kanbe allemaal en VREDE