Mali, Burkina. L' Afrique de l'Ouest comme elle est

Wat maakt het uit? Mali, Burkina, Senegal... Overal wonen er mensen.Liefst invrede, in armoede, maar altijd met een bewondenswaardige levensvreugde en moed.

Onze reis zit er weer bijna op, voor een paar maand. In Mali hebben de mensen ons verteld dat ze bang zijn (plus de peur que du mal...) maar hoop hebben op een goede afloop. We hopen dat ze niet te naief zijn, ze zijn vol vertrouwen dat 'hun' leger en 'hun' overheid de zaken gaan regelen.

In Burkina Faso maken de mensen zich zorgen over de toestand in Mali. Ze beseffen maar al te best dat er risico's zijn voor de gehele regio. In vrijwel elke stad zijn er Malinese 'vluchtelingen'.

Het regenseizoen is 'goed' geweest. Eerder teveel regen dan te weinig maar de velden staan dik - bijna rijp, en vol.

Onze auto heeft zich prima gedragen, 1 lekke band was ons deel en toen bleek het reservewiel ook plat. Maar op 20 minuutjes was de zaak geregeld. Il y a pas de probleme! En 1 boete, bij het binnenrijden van Ouaga reden we 70km per uur. Op een viervaksrijbaan. En dat we de meest voorzichtige en TRAGE bestuurders van Burkina waren geweest, daar had de politie geen oren naar. Maar ok, 12000 CFA is het einde van de wereld niet - een goeie 18 euro - we troosten ons dat we hebben bijgedragen aan de afbetaling van de enige snelheidscamera van het land.

Kanbé allemaal. We zijn nog niet weg maar we zijn er spoedig terug, hoe dan ook.

PS: We hebben nog wat extra fotokes op de blog gezet en... we zien nogal op tegen al dat gezever bij ons over de gemeenteraadsverkiezingen. Vive le Capitaine: Thomas SANKARA

Sven

Zever zever, hang toch maar een affichke aan uw raam :-)

Gi Leoni

Sorry Sven, 'bijna allemaal zever' wou ik zeggen :-)) Ik hang graag een afficheke van/voor de PVDA

Chris Vanhaecke

Kom maar vlug stemmen voor de Vlaamse belangen van "ons eigen volk" zodat al die zwarten in Afrika blijven en jullie ze verder kunnen blijven helpen...(grapje, je kent ons). Wel blij dat jullie straks heelhuids terug zullen zijn met een pak, voor de meesten onder ons, uitzonderlijke ervaringen !
Blij je te hebben kunnen volgen.
Chris