Saint Louis - Senegal

C' est l' Afrique... Il faut 's adapter...

De baan van Nouakchott naar Rosso was afgezet en onderbroken.' A cause de problemes'!

Omleiding van zo'n 80 km langs piste. Veel putten, veelzand, veel stof (dus ruiten dicht en bijgevolg sauna in de auto), maar ook hier heelhuids doorgekomen.

En dan dè verrassing: ik mag met de auto Senegal niet binnen. Er bestaat sinds een jaar een wet die zegt dat autos van meer dan 5 jaar oud enkel nog toegang krijgen mits de aankoop van een 'carnet de passage' waarin je reisweg en de duur van je verblijf vermeld staat. Te koop aan de grens. Dat wist ik en voor mijn vertrek werd dit me op de ambassade van Senegal per mail bevestigd. MAAR... La loi à changée (op 4 oktober jongstleden). Auto's van meer dan 5 jaar komen er niet meer in. Wat wel mogelijk was, tegen betaling kon ik een 'passe avant' krijgen an 4 dagen om de transit naar Mali te doen. Volgens een itineraire die door de douane is uitgestippeld (niet langs Dakar is een uitdrukkelijke voorwaarde). Maar ja, ik had nog wat plannen in Senegal. Heb heel wat bagage bij voor de familie Thiom in Cambérène (bij Dakar), ik zou op 15/12 mijn maat Freddy oppikken aan de luchthaven en samen op 't gemak naar Mali bollen... Soit. Il n'y a rien a faire. Zelfs een zeer genereus aanbod van mijn kant om een en ander te 'arrangeren' werd afgeslagen (en dat betekent hier wat!).

Dus plannen wat bijgestuurd. Ik heb de auto in bewaring gegeven bij de douane (het staat daar intussen VOL met europese autos) en reis verder met het openbaar vervoer. Momenteel zit ik op een prachtig campingske aan het strand van Saint Louis waar ik in een hutje verblijf. Ik zak dan rustig af naar Dakar (Stephanie: ik zal dedertiende bij de familie aankomen, ikzal Aïda hiervoor over een paar dagen opbellen. Ik zal dan met hun afspreken hoe we de kleren daar krijgen - ik mag wel langs Kaolack met de auto, misschien kan ik ze daar bij NaNa afzetten? Enfin, ik spreek het met hun wel af). De 15e om 00u15 pik ik Freddy op, we overnachten nog in Cambérèneen nemen's ochtendsde bus naar Saint Louis. De 16e pikken we de auto op in Diama aan de grenspost en rijden we langs de voorgeschreven route naar Mali.

Een beetje aanpassen maar zeker geen man overboord en ik laat het niet aan mijn hart komen

De nieuwe wet is eigenlijk wel grappig, autos van meer dan 5 jaar mogen hetland niet meer in... en als je dan ziet wat hier allemaal rond rijdt... Ik sprak vanmorgen met een Senegalees die leeft van de autohandel in europese auto's. Hij vindt de nieuwe wet een catastrophe maar had toch een oplossing bedacht. Hij zou voortaan de auto's laten demonteren en het chassis in stukken snijden. Op die manier worden het 'wisselstukken' en dat mag nog wel. Nadien wordt het chassis opnieuw aan elkaar gelast en de motor er weer in.. klaar is kees. C'est l'Afrique quoi...

Stephanie hierbij mijn senegalees nummer +221777670859 (mag natuurlijk ook door anderen gebruikt worden :-))

Tot binnenkort - Inch' Allah

xxx

Reacties

Reacties

Chris

Oooooooh als ik jou verhalen lees dan begint het echt wel te kriebelen om weer eens naar l' Afrique te trekken en te genieten van de relaxe sfeer, het mooie weer, de altijd lachende mensen, riens est un probléme, en zoveel meer waar mijn hartje warm van wordt! Geniet nog van de leuke avonturen en boeiende ontmoetingen!
Bisous
Chris

colette

enfin un peu de piment zeg,
st-louis, klinkt zooo dixie
ca allors, cowuption en afwique, je hoort ervan maar je ziet het niet, we zijn gewoon onervaren omkopers gi, volgens mij moet je daarvoor op zijn minste een rolex aan je pols hebben, een jeansbroekske van gucci, een hemdje met zo,n krokodilleke (lacoste), euh sloefkes van nike, en heel belangerijk: les accessoires!ray-ban zonnebril + dupont aansteker
liefst origineel materiaal gi, want fake hebben ze meteen door
het meest shokerend is toch (voor mij dan) als je terug thuiskomt en je je afvraagt hoe het komt dat wij zo,n infrastructuur hebben, iedereen netjes achter elkaar rijden, overal asfalt, etc...a part que ca nous coute la peau de fesses
dus van privee sauna naar een gemeenschapplijke, dat wordt hardsticky leuk,
ik weet niet hoe het met jou bloed zit maar ik heb hier in elk geval veel aanbidders (moustiques) pas op van de dengue
cium-cium
ps; wordt jij ook wel eens gewekt door een golf van gebeden uit duizenden minaretten tegelijk, dit heeft wel iets he

Rudi

hallo, al het een en ander meegemaakt lees ik hier. Ik ben een vriend van Freddy dus zal jullie avonturen hier wat volgen. Hopelijk komt Freddy goed aan en zal hij content zijn dat hij eens in een bus mag zitten. Freddy hou je goed ginder en weet dat je je daar moet aanpassen en je niet te veel ergeren. Geniet van je unieke ervaringen dan kan je thuis heel wat vertellen. Groeten.

fabian

als je freddy vindt doe hem de groeten

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!