NOUAKCHOTT

Veeeeeeeel sneller dan verwacht, sneller dan gehoopt. Aangekomen in Nouakchott, hoofdstad van RIM (republique islamique mauretanie). En alles wat ik hoorde, ook nog onderweg, over 'l'enfer' van de grensovergang bleek NIET te kloppen. Wel spannend was het gebied tussen Maroc en RIM. NO MANS LAND gedurende 8 km. Je herkent het aan... Er is geen weg! Rotsen en zand, that's it. Beetje beangstigend als je voordien (Maroc) gewaarschuwd wordt om niet van de weg af te gaan wegens mijnen! Er staat daar een groot bord waarop vermeld dat er in 2008 nog iemand de lucht inging... Maar nadat ik wat lucht uit de banden liet en flink in toeren bleef lukte het zand ook wel en ik leef nog.

De grenspost zelf was beter georganiseerd dan in Maroc, en ze waren er veeeeeel vriendelijker. Na 1 uurke was ik erdoor, verplichte autoverzekering voor 10 dagen inbegrepen. GEEN smeergeld betaald, geen cadeaus gegeven... niemand heeft er ook om gevraagd.

Direkt de baan op naar Nouakchott en vrijwel meteen zit je in zwart Afrika. Dorpjes die zich langs de goudron hebben gevestigd, kleine lemen hutten en moskeetjes, het leek Mali wel. Met dit verschil dat de weg hier beter is en dus gevaarlijker. Over het algemeen kan je gerust continu 100km per uur rijden maar dan is daar plots zo'n zandduin over de weg gewaaid waardoor je hem (de weg)niet meer ziet. Dan steken er dromedarissen over, mensen springen bijna op de 'goudron' om hun waren aan te bieden... Geconcentreerd blijven is de boodschap!

Aanvankelijk dacht ik asap door RIM te rijden, naar Senegal. Maar het bevalt me erg goed en ik ga het hier toch wa verkennen... Ik verblijf vannacht overigens in l' Auberge du Sahara. Fijne plek waar je kan kiezen, op het dak slapen, op de parking, in een slaapzaaltje of in een kamertje apart. Allemaal erg relax... Spijtig dat het echt niet mogelijk is om een pint te krijgen (kopen) Daarvoor zal het wachten zijn op Senegal.

Graag nog effe wat over de Westelijke Sahara. De 1500 km lange baan verteert nog wel dank zij de talrijke politiestops (breekt de sleur). Tanken was er een plezier. Vanaf Guelmim is de brandstof er 'gedetaxeerd'. Ik betaald 5,03 dirham per liter. Net geen 50 eurocent. 19frank quoi.

Voila se, vandaag is het hier voortdurend rond de 30 graden geweest. Behalve Colette zitten jullie blijkbaar allen in de barrekou. Ik leef mee en geniet intussen.

xxx

Reacties

Reacties

Luc

Way to go Bro. geniet ervan.
By the way, als je extra fotoruimte nodig hebt zeg je het maar. Good luck and vaya con Dios, or Allah, or whatever.;)

colette

wow zeg Gi, je bent al goed de map aan het afdalen, en als er geen weg is is er nog jou wil, gps, plakaatjes, herders,
hier bij mijn dochter is de wereldkaart andersom, afrika en europa rechts, zuid- en noord-amerika links
dus geen wilde corrupte verhalen, des te beter, en geen biertje zal dubbel smaken uit DE FLES in
senegal,
ooit had ik een vriend (piloot) die veel vluchten had naar de emiraten, weet je wat hij deed, handdoeken in de pastis drenken, drogen en daarna gewoon terplaatse in water losweken, het was trouwens een congolees George, nu vraag ik me af of daar nog alcohol in zat, je kan het altijd proberen voor de terugkomst, neem een kingsize badhanddoek, hahahaha
ik zit hier ook in een islamcultuur, minaretwekker weergalmt al heel vroeg, the african beat is hier niet aanwezig, doodstraf op drugs, staat op de visa, this is not india, raar volkske hier
maar.... een schat van een kleindochter, en daphne een ontembare leeuw, allee, dus toch een beetje in africa
salam,
bonne route, belle vue, chouettes rencontres

(geen accentjes op deze pc)

Orpha

Hoi Gi

Je geniet er duidelijk van; wat zo'n eerste verlengd allemaal kan te weeg brengen!
Ik wil direct ruilen.'t Zou me beter bevallen dan een hels westers werkritme en die barre temperaturen hier. Al is het witte landschap momenteel ook wel prachtig. Guido vraagt hier of je noodvedetten al op zijn?
Geniet nog met volle teugen van je afrikaans avontuur
Dikke houtkachelX

Orpha

Hoi Gui

Ik bedoelde natuurlijk je aanvankelijk als verlengd WE geplande bezoek aan Mali...

Anne-Mie & René

Hoi Gi, we volgen je al heel je reis met veel belangstelling, kan je je wel voorstellen!
Maar nu toch eventjes een reactie, na acht jaren Sahel genieten wij hier toch weer heel erg van de mooie herfstkleuren en de recente sneeuw !
Ne mens wil af en toe eens iets anders, daar zijt jij én wij het levend bewijs van !
Geniet verder en tot in Mali !!!!!

Rik Bevernage

Dag Gi,

ik volg je vorderingen op de voet. Zoals je weet ben jij zo'n beetje mijn dromen aan het uitvoeren. Niet slecht als voorbereiding. Intussen noteer ik de tips en suporter. Geniet ervan en hou het veilig.
Rik

Stephanie

Hey Gi,

Daar ik gelezen heb dat je toch plant om iets langer in Mauritanie te blijven ( gelijk heb je!! alles meepakken wat je kan!) wil ik me toch even informeren i.v.m. de aankomst van Freddy in Senegal.
Kan je me eventueel zijn e-mail adres bezorgen zodat ik mij eens kan informeren aangaande zijn vluchtgegevens.
Ik heb mijn mailtjes allemaal afgespeurd maar heb opgemerkt dat ik enkel over een datum beschik ( 15/12/2010) en niet over een uur van aankomst.
Kwestie mocht je er toch niet geraken dat onze familie hem kan gaan oppikken he!

Geniet met volle teugen zou ik zo zeggen!!

Babenenion.

tine

Hey Gi, eindelijk weer eens de tijd genomen om je (zeer boeiende) reisperikelen te volgen. Bedankt voor de fijne verhalen, voor het eventjes mee wegdromen in warmere temperaturen (al heb ik bij mijn stoofke dat lekker brandt zeker geen klagen; 't noord station en de kartonnen dozen - neen, niet die van den Tom- daar mag ik niet aan denken). Ik wens je op je verdere reis nog evenveel "chance" als je tot nu toe had, nog veel toffe mensen om tegen het ljif te lopen, nog veel boeiends om over te schrijven...
Warme knuffel.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!