Veiligheid is een relatief begrip

Wanneer ben je veilig? En hoe weet je dat ? En wat is dat veilig zijn?

Feit is dat het reisadvies van buitenlandse zaken voor Mali ten stelligste afraadt om naar Mali te reizen. En indien het echt niet anders kan je vooraf te melden bij de Belgische ambassade, niet te voet te gaan, nooit buiten te gaan in het donker, enkel in kolonne te rijden... Allemaal omdat er terreurdreiging is.

We hebben ons niet geregistreerd, we hebben zelf rondgereden met een auto, we hebben gelift, we zijn te voet door de brousse gestapt naar een naburig dorp ... En we zijn enkel behulpzame en vriendelijke mensen tegen gekomen.

We hebben wèl verschillende dodelijke ongelukken gezien op de weg, te wijten aan de erbarmelijke staat van veel voertuigen (armoede). We hebben wèl veel kinderen gezien met malaria en we hebben weet van verschillende kinderen die eraan gestorven zijn.

We hebben weet van hongersnood in verschillende broussedorpjes, AIDS blijft een enorm probleem... Maar over die dingen geen woord in het reisadvies van buitenlandse zaken.

En zolang iedereen wegblijft uit Mali (mede door het reisadvies) zal de armoede enkel toenemen.

Toen we in Bamako aan Mr Namory (een oudere, wijze man) vroegen of de streek waar we naartoe wilden volgens hem veilig was vroeg hij ons waar de volgende aanslag in België of Frankrijk zou plaatsvinden...

Angst is zelden een goede raadgever en Mali is en blijft een fantastisch land met fijne vriendelijke mensen uit verschillende ethnieën die vredig met mekaar samenleven. En we blijven hopen dat een aantal opportunistische bandieten er niet zullen in slagen om het land voorgoed te ontwrichten.

Tine

Bedankt, Mali reizigers, voor jullie hartverwarmend reisverhaal. Hopelijk bereikt het BZ ook;-)
Groetjes aan de fijne vriendelijke mensen, en geniet nog van de reis.
Bisous