Vrede

Kerstavond sebiet en eindelijk kans om op internet te geraken. Want ook dat loopt moeizamer dan vorige jaren in Mali... Net als de 'reseau' van het gsm netwerk. Hongersnood is op komst. De oogsten waren mager wegens geen regen in het regenseizoen, de voorraden zijn bijna op. Inkomsten van toerisme zijn weggevallen... En toch blijven de Malinezen lachen, blijven ze moedig hopen dat het tij zal keren. Ca va aller! Horen we vaak.

Onze bagage is met een week vertraging aangekomen na een ommetje langs Dakar en Ouagadougou. Onze vriend Djibby heeft ze in Bamako opgepikt, op de bus gezet en wij hebben ze er 450km verder afgehaald. Il n'y a pas de problème.

Tanden trekken in de gevangenis van Segou was... niks voor gevoelige zielen. Daarmee is veel gezegd. Ik was toch wel onder de indruk van de leefomstandigheden en de gebrekkige gezondheidszorg daar.

Verder zijn we actief in Koutienso bij Suzy. We werken en leven in het dorp, proberen een steen bij te dragen in het dispensarium en de school. We zijn met Samba, een jongetje van 16 maanden met hydrocephalie (waterhoofd) naar Koutiala gereden waar we een Amerikaanse dokter vonden die hem volgende woensdag wil opereren, Suzy vond een sponsor die de operatie wil betalen. Hopelijk volgende week dus meer nieuws. Als de operatie slaagt heeft het kind overlevingskansen. Indien niet sterft hij. There are no other options zei de arts...

Vorig weekend brachten we in Terya Bugu door. Ooit opgezet als project voor sociaal toerisme aan de oevers van de Bani om de plaatselijke bevolking werkgelegenheid te bezorgen. Tien maanden geleden was het daar nog fijn vertoeven, nu is het ook daar 'dood'. Geen toeristen, dus geen werk, dus geen inkomen voor demensen... Het stukje paradijs daar dreigt verloren te gaan als er niet snel iets veranderd...

Maar we zijn hier graag. Erg graag. En we zitten nu samen met Eva (vroedvrouw die hier vrijwillig een tijd komt werken bij Suzy) en Marc en Linda (op doorreis) in Ségou.

Kanbé! Tot ziens. Tot hoors en schrijfs.

Vrede

Sven

Dus jij hebt ZELF tandarts gespeeld Gi? En zonder verdoving of had je een fles whisky bij? ;-)

gi

Sven! ik heb Tiekoro geassisteerd. T heeft 'de stiel' geleerd van een belgische tandarts... Ik heb koppen vastgehouden, moed ingesproken, instrumenten afgewassen (met koud water en javel - niet echt steriel dus maar ja :-)), aspirinekes gegeven... En dat alles op een klein koerke naast een afrikaans wc waar 150 mannen gebruik van maken. In open lucht. In het gezelschap van duizenden vliegen... Whisky had ik niet bij de hand maar 's avonds heb ik drie grote Havana Clubs gedronken en gelukkig dromenloos geslapen. Vrede en kameraadschappelijke groet

Sven

Goe bezig man! Sterkte! Mag ik je verhaal op onze site zetten?

Gi

Dat mag zeker Sven

Elien

Jullie verrichten daar prachtig werk! Als wij van hieruit iets kunnen doen, laat het maar weten !

Groetjes en geniet van de kerstperiode daar !

Eric&Alina en kids

Gi & Marina, er zijn geen woorden voor wat jullie daar allemaal doen!! Prachtig !!

Mooi, Mooi !!!

Dikke Knuffel van ons 4

Gert

Dag Gi,

En hier in België klagen de mensen dat ze geen premie meer krijgen voor hun isolatie. Of dat ze moeten wachten in de file op de ring, of dat ze thuis mogen blijven omdat er gestaakt wordt en daardoor de file ontlopen...

En klaag ik dat er zoveel geklaagd wordt :-)

Keep on trekking there,
Gert

Leen

dag Gi en Co,
Een warme kerstwens van het thuisfront.
Knap wat jullie allemaal doen...

groetjes,
leen, ciska en lotte

Dirk

Hoi Gi & familie en vrienden
Allerbeste wensen aan jullie allemaal ginds. Respect jong, voor wat jullie daar allemaal doen, ook al lijkt het van hier misschien maar op de spreekwoordelijke druppel het is nog altijd beter om echt iets te doen.
Groetjes

Dirk

Claire

de laatste dagen veel aan jullie gedacht - eindelijk nieuws - ben met mijn hart bij jullie - sterkte - ook voor vrede voor jullie !

tine

Liefste Marina en Gi, als jullie geen vredesboodschap brengen op een dag als vandaag... beter kan niet als "kerst" geschenk. Geniet van al het mooie, de warmte die velen hier, (door het teveel?) vaak missen!
Dikke knuffel en warme vrede.

Ingrid

Vrede aan alle mensen van goede wil...
Mooi en knap werk !!! Doe zo verder : "God bless you".
Nog Zalige Kerstdagen en een spetterend 2012 !!!
Warme liefdevolle groetjes,
Ingrid

Bert Aertgeerts

Marina en Gi,

leer ook snel nog enkele andere zaken bij, dan zijn jullie ook hier in België multifunctioneel inzetbaar. Hou jullie goed daar! We denken aan jullie,

Bert

Laura Deckx

Marina en Gi,

een gelukkig en gezond 2012!
Marina, ik mis de babbeltjes 's morgens heel erg, maar gezien het druilerige weer hier snap ik het wel dat je nog wat ginder blijft :)

veel succes!

groetjes, Laura

Mieke Vermandere

Dag Marina en Gi,

ook onze beste wensen voor een liefdevol, gelukkig 2012!

Marina, zou het niet goed zijn om voor onze afdeling een presentatie te geven van jullie werk ginder? Dan kan iedereen zien welke nood er is, en wat een fantastische dingen jullie doen.
En dan wordt het misschien wat gemakkelijker om onze eigen "problemen" wat te relativeren...

Keep up the spirit!!

Mieke

denise

ik ben zo blij voor samba jullie doen wat jullie kunnen , voor jullie ook een fijn 2012 zorg er alleen voor dat jullie niet teveel hooi op jullie vork nemen want ik denk nee ik ben er zeker van dat jullie een vaste waarde zijn geworden dikke kusjes

An Stockmans

Hey Marina & Gi,

Zo blij nog iets van jullie te horen. Jullie doen daar fantastisch werk! Tot binnenkort,

An